Related Paintings of unknow artist :. | Seascape, boats, ships and warships. 131 | Finales siglo XIX | Locusts Come upon the Earth | Arab or Arabic people and life. Orientalism oil paintings 601 | Classical hunting fox, Equestrian and Beautiful Horses, 040. | Related Artists:
Jane SutherlandAustralian, 1853-1928, Australian painter. She was the eldest daughter of George Sutherland (1829-85), a carver, music teacher and artist who moved with his family to Australia from Glasgow in 1864, settling in Melbourne in 1870. She attended the National Gallery School from 1871 to 1885 and was awarded the R. Wallen Prize in 1883. From mid-1888 she occupied a studio with Clara Southern and gave art lessons in Grosvenor Chambers, Collins Street
hedvig eleonorasHedvig Eleonora av Holstein-Gottorp, född 23 oktober 1636, död 24 november 1715, var svensk drottning och riksföreståndare, dotter till Fredrik III av Holstein-Gottorp och Marie Elisabeth av Sachsen och gift i november 1654 med Karl X Gustav. Hon var med honom i Polen 1656 och i Danmark 1658. Hon var Sveriges drottning i sex år, men de facto "första dam" till sin död 1715, i femtiofem års tid.
Hon blev änka 1660 och levde som änkedrottning i ytterligare 55 år. Kung Karl II av England friade till henne något år efter makens död, men hon tackade nej, med den formella motiveringen att hon önskade vara sin döde make evigt trogen.
Hon satt i förmyndarregeringarna för både sin son Karl XI och sin sonson Karl XII, 1660-1672 samt 1697, och sedan i rådet 1700-1713, men hade i verkligheten aldrig så mycket att göra med politik, utan var nöjd med att formellt presidera över regeringen och hovet som monarkins symboliska överhuvud och representant. Hon stödde dock den profranska och antidanska policy som fördes av regenterna. Hennes son var djupt beroende av henne i hela sitt liv; då han blev gammal nog att sitta med vid regeringens sammanträden, talade han inte direkt till ledamöterna, han viskade i stället vad han ville veta till riksänkedrottningen, och Hedvig Eleonora frågade sedan regeringen med hög röst vad han ville veta.
Då sorgeperioden formellt bröts år 1663 var hon värdinna för omfattande festligheter, och det var i hennes namn Sveriges första fasta teater öppnades i Stora Bollhuset och Lejonkulan 1667.
Hedvig Eleonora, "Riksänkedrottningen", hade en dominant och temperamentsfull personlighet och dominerade det svenska hovet totalt fram till sin död. Även efter sin sons giftermål 1680 och fram till sin död 1715 var hon den verkliga drottningen och behöll sin position som "första dam"; sonen kallade henne "drottningen" och sin fru för "min fru". Under stora nordiska kriget var hon 1700-13 representant för kungen, men intresserade sig inte heller nu mycket för politik- vid audienser för utländska sändebud kunde antingen "moltiga" eller gapskratta åt dem. Hon intresserade sig för kortspel och arkitektur. Hon kunde spela kort till inpå småtimmarna. Drottningholms slott samt Strömsholms slott påbörjades av henne. Vid båda slotten lät hon anlägga stora parker i tidens stil.
Carl Fredrik HillSwedish Painter, 1849-1911,Swedish painter and draughtsman. He grew up in the university city of Lund, where his father was a mathematics professor. Despite severe opposition from his father, he studied landscape painting at the Konstakademi in Stockholm (1871-2), under Johan Edvard Bergh and Per Daniel Holm (1835-1903). He also frequently copied Dutch Old Masters, particularly Jacob van Ruisdael. After seeing the work that Alfred Wahlberg had sent home from Paris, Hill began to abandon his initial approach to form and colour, and he left for Paris in November 1873. His most important experience there was his encounter with the painting of Jean-Baptiste-Camille Corot: 'Corot has discovered a new world, because he has discovered a new way of looking at the old', he wrote in a letter. Other contemporary French painters Hill admired were Alexandre-Gabriel Decamps, Charles-Fran?ois Daubigny, Jean-Franeois Millet and Theodore Rousseau. From Courbet he learnt how to use colour to suggest the surface texture of stone quarries and gravel hills. In Barbizon in 1874 and 1875 Hill met the Hungarian painters Laszlo Pael and Mihaly von Muncacsy. His paintings of this time, for example Autumn Landscape, Evening: Fontainebleau (1875; Malm?, Kstmus.), are characterized by their dark 'luminarism' and their debt to Corot's later works.